Våga se det fula!

Vi härdar våra känslor och undviker att möta blicken från tiggaren på gatan. När djurrättsaktivister tvingar oss se bilder på lidande djur tänker vi ett snabbt usch så hemskt men tränger undan bilden från våra tankar bara några sekunder senare. Det samma gäller bilder på svältande människor från Afrikas horn. Regnskogar som brinner, klädfabriker som kollapsar så att över 1000 människor dör.

USCH SLUTA tänker du kanske nu som läsare, sluta rada upp alla de här obehagliga sakerna. De får mig att må dåligt. Jag tror att det mesta i vårt samhälle som är fel beror på att vi inte vågar se det fula. Vi måste våga se det fula, utan att låta det kasta en skugga över allt det vackra.

En kompis sade en gång att jag inte borde jobba med miljöfrågor eftersom det skulle göra mig deprimerad och orolig. Jag håller inte med henne. Jag är starkare än så. Nyckeln till att våga se det fula, är att inte sluta se det vackra. Att inte låta det fula äta upp dig. Det är så man orkar. Ibland har äter det lite upp mig, men det är bara på dåliga dagar. Oftast är jag starkare än så. Jag tränar mig mentalt och blir starkare hela tiden.

När jag ser havet ser jag gnistrande blått och svallande sjögräs. Fast jag vet att havet smutsas ner av plast, så är havet glädje för mig. Så länge glädjen över havet är större än oron över plastskräpet, så orkar jag se alla fula plastpåsar på stranden där jag går och plocka upp dem. När jag är orolig över att populationen växer okontrollerat så kommer jag också ihåg att barn är en otrolig glädje, att få barn är guldkanten i mångas liv.

Jag VILL våga se det fula. Jag vill orka fortsätta försöka göra världen till en bättre plats. Om vi inte vågar se det fula, så kan vi inte ändra på det. Våga se hela spektrumet! Det finns krig, svält, miljöförstöring och övergivna barn men sist och slutligen, mitt liv är ändå ganska underbart. Jag har otroligt fina vänner, en trygg familj, fysisk och ekonomisk trygghet och en framtid fylld av möjligheter och äventyr. Jag har det så himla bra, så om jag ens använder 10 % av min tid och energi till att försöka göra det som är fult lite finare, så klarar jag nog av att hantera de ledsamma känslor som kommer ibland. En människa klarar inte av vad som helst, men de flesta av oss klarar av lite mera fulhet än vi tror.

Jag har på mig en röd topp från Zara. Människan på bilden under dog i en klädfabrik som kollapsade. Inditex, som äger Zara tillverkade kläder där. Billiga kläder blev billiga byggnader och död.På den nedersta bilden är jag glad i den topp som kanske orsakade någons död. Jag älskar min röda Zara topp och jag skäms inte över att jag är glad på bilden.

Det låter mycket märkligt, när jag skriver så här. För vi är inte vana att se det vackra och det fula samtidigt. Men sanningen är att de hänger ihop. Och sanningen är också den att om alla Zaras kunder skulle bry sig om andra människors död, så skulle vi kunna få både vackra kläder och trygga arbetsförhållanden åt textilarbetare. Det är bara ett exempel, men det är så tydligt hur vi oftast blundar för det fula här.

rana-plaza

IMG-20160730-WA0002

Vi kan inte ändra på orättvisor om vi bara blundar för dem. Våga se det fula, men kom ihåg att se det fina också.

Leave a Reply

