Where are your jeans made? These are made in Finland!

I have been participating in this challange called “A year without new clothes”. It will soon come to an end, last time I bought a new piece of clothing was in late May 2014 when I was visiting my friend in Spain! So, I have started searching for new clothes. I’m going to share a few things that I like from a Finnish webstore spezialising in ecological and ethical fashion called Yalo. This store is in no way sponsoring me, it’s just my own recommendation.

Going a year without buying new clothes hasn’t helped my overstuffed wardrobe, because I buy quite a lot second hand. But if I’m going to buy something new I want to know where it’s made and of what material! I really don’t want to support the fast fashion industry with it’s underpaid workers in Bangladesh. These jeans seem to be the most ecological ones that I have come across: they are made here in Finland, from recycled fiber! The brand Nurmi has recycled jeans for men too. One of my favorite bloggers, the Trashionista Outi Les Pyy also recommended these.

Fellusbloggbild jeans

This dress is from the same webstore by the Swedish brand Emma&Malena. I love their timeless design because then your clothes don’t go out of fashion too fast! When I buy something new I usually think: “could I wear this in 10 years too?”. If the answer is no, then I don’t buy it. I’ll have to make sure I’m still the same size in 10 years haha 😀Fellusblogg klänning

4 thoughts on “Where are your jeans made? These are made in Finland!

  1. Jag skulle väl säga att det mesta EU-tillverkat borde vara helt ok..? Ok, rumänskt t.ex. skulle jag vara lite försiktig med, för de följer ju inte riktigt EU:s regler eller människorättslagar överlag vad jag har förstått.. Men här på Teneriffa iallafall kan man hitta ganska mycket som är tillverkat i Italien (men ändå förmånligt) – tror inte att arbetsförhållandena där kan jämföras med de i Asien och såvitt jag vet används inte barnarbetskraft i italienska klädfabriker heller. Rätta mig gärna ifall nån har källa på nåt annat! 🙂

    Like

    • Hej, vad kul att du läser och kommenterar :)! Jag håller absolut med dig! När det gäller mänskliga rättigheter litar jag definitivt mera på det mesta i Europa. T.ex. klänningen jag har bild på där under tillverkas i Portugal. Jag tycker att det är viktigt att kolla varifrån saker man köper är! T.ex. de flesta webbutiker har ingen sådan information (inte nelly.com, inte H&M, inte ens dyrare brands som Odd Molly) och det gör ju att det är svårare att göra ett bra beslut. Men även i Europa tillverkas förstås kläder av dålig kvalitet vilket är väldigt synd. Problemet med billiga kläder är att de blir en sådan “slit och släng” vara. Det kastas bort en massa kläder i Finland helt enkelt för att de är så dålig kvalitet att de inte går att sälja på second hand. Också i produktionen av kläder uppstår en massa extra tygbitar som ofta slängs bort! Det kräver massa naturresurser att odla bomull så recycling av fiber, som Nurmi jeansen är gjorda av, är väldigt viktigt :)Det bästa är om man till och med vet råmaterialens ursprungsland! Många kläder som sys i Europa är gjorda av tyger som tillverkas utanför Europa. Mera genomskinlighet till klädindustrin säger jag 😀 och all annan industri också för den delen!

      Like

      • Jo, är lättare att se klädernas ursprung om man kan gå till en fysisk butik och kolla informationslappen först.. Har faktiskt inte tänkt på det innan, men webshoparna borde verkligen lägga ut denna information om varje enskilt plagg, det har du rätt i 🙂 Dock upplever jag inte alls att budgetmärkena har så dålig kvalité, nästan allt jag köpt från såna kedjor har jag kunnat använda i många år, har fortfarande ett antal plagg från t.ex. H&M som är säkert närmare 10 år gamla och som använts hyfsat flitigt.. Men jag tvättar inte mina kläder så överdrivet ofta och så har jag ganska mycket olika plagg att variera mellan, så kanske därför jag lyckas få dem att hålla sig hyfsat fina i flera år 🙂 Men sen har jag nu aldrig haft råd med några dyra märkeskläder heller, så kan ju inte riktigt jämföra kvalitén på det sättet. 😛

        Like

      • Det är sant att också kläder från typ H&M kan vara bra kvalitet, dm har ju så många olika underleverantörer att de e svårt o veta vad som är bra och vad som inte är det. Märkes kläder är inte heller alltid kvalitativa tyvärr. Gamla kläder är ofta rätt bra, har mammas gamla 80 tals kläder som jag sytt om o de ser ut som om de var köpta i år, inte en tråd har lossnat!

        Like

Leave a Reply

